Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De opstand op het slavenschip Meermin
Dan Sleigh
De opstand op het slavenschip Meermin
€ 21,90 Oorspronkelijke prijs was: € 21,90.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789059364363. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Cossee Auteur: Dan Sleigh Paginas: 206 Categorie: Geschiedenis.
Het slavenschip Meermin is als gevolg van een slavenopstand vergaan in 1766 voor de Zuid-Afrikaanse kust. D.m.v. getuigenissen, documentatie en logboeken, wordt de opstand gedetailleerd gereconstrueerd. Bijlagen met een chronologie van de gebeurtenissen, een zeilplan, een bouwplan, overzicht van rangen van de bemanning, overzicht wachtdiensten, inhoud flessenpost, credentiebrief aan VOC-schippers, verslag van vonnis en verhoor.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Paul Faber
Familieverhalen uit Zuid-Afrika
Zuid-Afrika: een fascinerend land met een ingewikkeld verleden maar vol beloftes voor de toekomst. Hoe was het om daar te leven? Hoe is het er nu? De persoonlijke verhalen in dit rijk geïllustreerd boek geven een heel ander beeld dan geschiedenisboeken of het nieuws. In 'Familieverhalen uit Zuid-Afrika' vertellen verschillende generaties van negen Zuid-Afrikaanse families hun familiekronieken. Het zijn openhartige en persoonlijke verhalen. Kunst, fotografie en film geven een indringend en intiem beeld van het leven van deze families, van de wijze waarop zij met de geschiedenis van Zuid-Afrika verbonden zijn en van de Zuid-Afrikaanse samenleving. KIT Publishersgeb - 238 blz
geschiedenis
Vissen in het verleden
Al in de vroege middeleeuwen was de zeevisserij uitgegroeid tot een permanente en druk bedreven activiteit langs de Vlaamse kust. De zee werd voor de kustbewoners steeds meer gezien als een bron van voedsel, economische ontwikkeling en culturele identiteit. De visserij beleefde vele hoogtijdagen, maar toch werden de Vlaamse vissers en hun familie in die tijden ook regelmatig geconfronteerd met periodes van ellende en ontbering, meestal als gevolg van politieke onlusten. 'Vissen in het verleden' is een grondig naslagwerk over de rijke visserijgeschiedenis in Vlaanderen. Het is het resultaat van uitgebreid archief- en literatuuronderzoek, nieuwe datareeksen en een nauwe samenwerking tussen het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ), het Museum aan de Stroom (MAS) en het Nationaal Visserijmuseum Oostduinkerke (NAVIGO). Zonder de aller vroegste tijden te vergeten werpt 'Vissen in het verleden' vooral een licht op de ontwikkelingen gedurende de afgelopen vijf eeuwen. Het chronologische verhaal van de ups en downs van de industrie wordt daarbij doorspekt met verschillende (terugkerende) thematische verhalen. Hannibalgeb - 239 blz
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis
Ron de Vos
Nederlandse schoeners & brikken
De schoener bleek bij uitstek het schip te zijn voor de snelle vaart. Wilde de reder geld verdienen, dan moest er met een kleinere bemanning gevaren worden. Ook dat kon op een schoener. De brik - het tweemast volgetuigde schip, was een handzaam schip en werd meer gebruikt in de vaart naar de West, naar Zuid-Amerika en naar de Oost. In die tijd was het reizen een risicovolle onderneming, zonder garantie en vol gevaren. Zowel voor de bemanning als de reders. Van Wijnen320 blz